Saturday, February 12, 2011

Penggunaan bahasa yang kurang sopan

       Pada 8 Februari 2011, saya telah menaiki lif di blok satu Kolej Harun Aminurrashid untuk pergi ke rumah kawan saya. Terdapat seorang pelajar perempuan yang telah menaiki lif di aras dua. Rakannya yang berada di dalam lif telah melihatnya dan mula menegur pelajar tersebut. Antara kata-kata yang diucapkannya adalah seperti yang berikut:

Awak, hari ini meeting kita cancel. Jangan lupa pendrive esok.


Kata-kata tersebut jelas menunjukkan sikap pelajar tersebut yang tidak sopan dan tidak menghormati orang lain ketika berkomunikasi. Pelajar tersebut tidak peka terhadap sensiviti orang lain dan tidak menghormati perasaan seseorang individu. Hal ini demikian kerana, ia telah menggunakan perkataan 'awak' untuk memanggil rakannya di dalam lif. Saya berpendapat bahawa pelajar tersebut harus menggunakan nama pelajar perempuan tersebut untuk memanggilnya dan bukannya perkataan awak. Misalnya, Hai, Siti. Hari ini perjumpaan kita telah batal. Esok jangan lupa bawa pendrive ye. Saya berasa penggunaan kata-kata tersebut adalah lembut dan bersopan. Penggunaan perkataan yang sopan dan lembut dapat menyenangkan perasaan orang lain dalam sesuatu komunikasi. Hal ini demikian kerana, saya mendapati pelajar perempuan tersebut berasa tidak selesa dengan kata-kata rakannya dan hanya mengangguk terhadap permintaannya. Oleh itu, kita hendaklah sentiasa peka dalam menggunakan bahasa yang sopan agar tidak menyinggung perasaan orang lain.





No comments:

Post a Comment

Pages