Tuesday, January 25, 2011

Sinonim?

         Pada 26 Januari 2011, saya telah mengikuti kelas Semantik dan Pragmatik pada pukul 8 hingga 10 pagi. Terdapat pembentangan mengenai perkataan sinonim. Pelajar tersebut menyatakan bahawa walaupun terdapat perkataan sinonim atau sama makna tetapi, terdapat pengecualian dalam penggunaannya. Pelajar tersebut menjelaskan bahawa penggunaannya perlulah berdasarkan jenis dan konteks ayat-ayat yang dibina. Contoh yang diberikannya adalah seperti berikut:
Perkataan ibu bermaksud orang yang melahirkan seseorang dan perkataan emak juga membawa maksud yang sama. Namun, kedua-dua perkataan tersebut tidak boleh ditukar ganti dengan sewenang-wenangnya malah perlu merujuk kepada jenis atau konteks ayat. Misalnya,

      i) Emak Pejabat Kontinjen Polis Kuala Lumpur terletak di Jalan Hang Tuah.
      ii) Ibu Pejabat  Kontinjen Polis Kuala Lumpur terletak di Jalan Hang Tuah.

Kita mendapati bahawa penggunaan perkataan emak adalah tidak sesuai dalam ayat tersebut walaupun bersinonim dengan perkataan ibu. Perkara ini jelas menunjukkan kepada kita bahawa semua perkataan yang bersinonim tidak boleh bertukar ganti dalam pembinaan sesuatu ayat malah perlu merujuk kepada jenis dan konteks ayat-ayat yang dibina. Contoh lain yang dapat saya bentuk adalah seperti berikut. 

        i) Emak jari saya telah mengalami kecederaan.
       ii) Ibu jari saya telah mengalami kecederaan.

Saya rasa, anda boleh memahami pengecualian penggunaan perkataan sinonim dengan jelas setelah melihat dua contoh tersebut.

No comments:

Post a Comment

Pages