Friday, January 28, 2011

Kata ganti nama diri

       Pada 29 Januari 2011, saya telah bersarapan dengan rakan serumah saya. Perbualan yang berlaku pada ketika tersebut adalah seperti yang berikut:

Rina      : Hai, akak nak balik bila?
Bawani : Saya nak balik pukul 4.00 petang ni.
Rina     : oh! 
Bawani: Awak nak balik bila?
Rina     : Rina (bukan nama sebenar) nak balik esok. Ada kerja nak buat.

Perkara yang telah menarik perhatian saya dalam perbualan tersebut adalah penggunaan kata ganti nama diri. Rakan serumah saya tidak menggunakan kata ganti nama diri yang pertama bagi merujuk dirinya iaitu 'saya' malah menggunakan kata ganti nama diri yang ketiga iaitu 'Rina' bagi merujuk dirinya. Perkara ini memang lazim dalam kalangan masyarakat Melayu. Mereka kerap menggunakan nama sendiri bagi perkataan 'saya' atau 'aku'. Misalnya, Nisha nak pergi ke pasar esok. Nak ikut ke? Situasi tersebut akan menimbulkan kekeliruan kepada orang lain yang tidak mengenali Nisha. Mereka akan beranggapan bahawa 'Nisha' merupakan orang ketiga dalam perbualan tersebut. Pada masa yang sama, mereka tidak akan mengetahui bahawa sebenarnya 'Nisha' adalah diri orang yang sedang berbual tentang dirinya sendiri. Oleh itu, penggunaan kata ganti nama diri pertama iaitu 'saya' atau 'aku' lebih tepat dan sesuai digunakan bagi merujuk diri sendiri bagi mengelakkan kekeliruan dalam kalangan pendengar.


No comments:

Post a Comment

Pages