Friday, January 28, 2011

Pergi? Datang?

          Pada 28 Januari 2011, kawan saya menghantar mesej kepada saya bahawa ianya hendak datang ke rumah saya di Kolej Harun Aminurashid. Mesej yang dihantar melalui Sistem Pesanan Ringkas (SMS) adalah seperti yang berikut:
         Bawani, saya nak pergi ke rumah awak sekarang. Nombor rumah awak berapa ye? 
Saya agak keliru setelah membaca mesej tersebut. Hal ini demikian kerana, mesej tersebut ditujukan kepada saya. Oleh itu, saya berasa mesej yang dihantarnya lebih tepat sekiranya ia mengunakan perkataan 'datang' bagi perkataan 'pergi'. Penggunaan perkataan 'pergi' lebih tepat digunakan sekiranya ia menceritakan perkara tersebut kepada orang lain. Misalnya, Siti, saya nak pergi ke rumah Bawani sekarang. Oleh sebab itu, ia sepatutnya menggunakan perkataan 'datang' sekiranya, hendak menghantar mesej tersebut kepada saya. Situasi  sedemikian memang kerap berlaku dalam kalangan kawan-kawan saya. Dengan demikian, saya berharap kita dapat menggunakan bahasa Melayu dengan tepat bagi mengelakkan sebarang kekeliruan. 

No comments:

Post a Comment

Pages