Wednesday, January 26, 2011

Pangkat dalam hubungan kekeluargaan

         Pada 27 Januari 2011, saya telah menghadiri kelas Sosiolinguistik Melayu pada pukul 11 hingga 1 petang. Perkara yang telah menarik perhatian saya adalah pelbagai pangkat dalam hubungan kekeluargaan. Saya mendapati pangkat tersebut berbeza mengikut negeri dan bangsa. Antara pangkat yang dapat saya catatkan adalah seperti berikut:
Terengganu                 : Mok Loh, Mok Ngoh, Mok Cik dan Mok Su.
Kelantan                      : Pal Long, Mak Long, Pak Ngah, Mak Ngah, Ayah Uda, Mak Uda, Ayah Su dan Mak Su.
Sarawak                      : Wah, Anjang, Ngah, Uda, Cik, Mok, Yah, Andak dan
             Usu.
Masyarakat Iban         : Apai (ayah), Inai (ibu), Aki (datuk), Ine (nenek), Aya (pak cik), Endun   (kakak sulung), Igat (adik) dan Umang (adik perempuan).
Masyarakat Dusun      : Pak Man (pak cik) dan Inan (mak cik).
Masyarakat Banjar      : Julang, Tah Ngah, Kayi (datuk) dan Nenek.
Masyarakat Cina         : Pepe (abang kepada bapa), Susu (adik kepada bapa), Yiyi (isteri kepada Susu) dan Tape (Pak Long).
Masyarakat India        : Periappa (pak cik), Periamma (mak cik), Chinnama atau Chitti(mak su) dan Chittappa (pak su).
Saya juga dapat mengetahui perbezaan antara gelaran Datuk dengan Dato'. Gelaran Datuk merupakan gelaran yang diberikan oleh Yang Dipertuan Agung atau Sultan manakala Dato' pula, gelaran yang diberikan oleh Kerajaan Negeri. Saya memohon maaf kepada pembaca blog saya sekiranya terdapat kesalahan ejaan dalam pangkat-pangkat tersebut. Komen yang baik atau membina dialu-alukan. Terima kasih.

No comments:

Post a Comment

Pages