Wednesday, March 16, 2011

Bahasa dalam Cerpen

     Pada 17 Februari 2011, saya telah melayari internet untuk mencari beberapa buah cerpen bagi mengkaji bahasa yang digunakan di dalamnya bagi tugasan kursus Analisis Wacana. Ekoran itu, saya terjumpa dengan sebuah laman web yang memberi peluang kepada semua orang untuk memuatkan hasil karya mereka. Saya mendapati bahawa terdapat banyak koleksi cerpen yang dapat memenuhi cita rasa pembaca yang pelbagai. Saya terpaksa membaca keseluruhan cerpen-cerpen tersebut untuk mengkaji bahasanya dari segi tujuh tahap ketekstualan. Malangnya, saya berasa amat kesal dan pening untuk membaca cerpen-cerpen tersebut. Hal ini demikian kerana, penggunaan bahasa yang bercampur aduk dengan bahasa Inggeris, singkatan perkataan, penggunaan dialek dan sebagainya memberi tekanan kepada saya untuk memahami kandungannya. Namun, saya tetap mengakui bahawa terdapat cerpen yang mengandungi jalan cerita dan gaya penyampaian yang amat menarik dan memberi kesan kepada diri saya seperti sedih, gembira dan sebagainya. Antara contoh-contoh penggunaan bahasa dalam cerpen adalah seperti yang berikut:

Baby, dah siap?”Tanya Iqmal Zyad sambil memandang fail yang berlambak di hadapan matanya. Sebelah tangannya sibuk memusing ligat pen yang dipegangnya tanda dia berfikir. Sesekali kening tebal hamper sahaja bercantum.
Not yet bie. Could you please come here and wait for me?” Tanya Syeera Umaira manja sahaja bunyinya di hujung talian.
I can’t baby. Baby siap dulu, dah siap nanti, give me a call. O.K sayang? Bie banyak kerja sangat ni.” Beberapa ayat diturunkan di atas kertas yang menjadi perhatian matanya kala itu. Pen berdakwat itu mula menjalankan kerjanya.
Fine. Setengah jam lagi baby call. Bye bie. Assalamualikum.” Masih lagi manja dan lembut bunyi suaranya.
Hello,miss. Ikut suka hati kitorang la. Nak bukak ke, nak tutup. Mind your own business. At least baju kitorang ni vukup benang, tak macam you. Bukan setakat tak cukup benang, tak cukup kain lagi. Nak suruh I sponsorkkan kain ke? Wa pedas gila Niza sembur.

Kurang masam ajinomoto punya budak.
“Kiki, kau tau tak?”kawannya yang dipanggil itu Nana tu bertanya.
“Tau ape? Kau tak cakap mane aku tau ape yg kau tahu?” Aku berpaling memandangnya. Sedang aku kusyuk membaca dia kacau pulak. Daripada aku tak boleh nak tumpu perhatian membaca baik aku layan budak sorang nie.
Dia la satu-satunya kawan baik aku.
“Aku dengar ada budak baru kat sekolah kita tau”
“Owh..ingat ape lah tadi..ko nie..ape pulak nak herannya..biasa la tu budak baru masuk budak lama keluar..cam tak biasa pulak”


        Saya pasti anda sebagai pembaca blog ini akan merasai perkara yang sama seperti yang saya lalui. Dengan ini, jelas bahawa penggunaan bahasa yang bercampur aduk dengan bahasa Inggeris, dialek, bahasa yang kurang sopan, singkatan perkataan dan sebagainya amat meluas dalam cerpen-cerpen yang dimuatkan dalam laman web tersebut. Saya yakin bahawa kebanyakan hasil karya yang dimuatkan dalam internet mempunyai masalah yang sama. Saya memang menghargai usaha mereka menghasilkan karya tetapi, mereka juga hendaklah memberi perhatian serius terhadap bahasa yang digunakan oleh mereka. Kebanyakan daripada mereka akan menyatakan bahawa mereka memaparkan situasi penggunaan bahasa yang sebenar dalam kalangan masyarakat. Namun, mereka perlu sedar bahawa hasil mereka hendaklah membantu memartabatkan bahasa Melayu tanpa sebarang pencemaran bahasa. Saya mengakui bahawa bahasa dalam cerpen memang tidak menggunakan bahasa yang baik dari segi struktur dan tatabahasa. Namun, saya menyeru agar pihak-pihak tersebut mencontohi penggunaan bahasa dalam hasil karya yang menjadi edisi pelajar tanpa sebarang pencemaran bahasa. Saya juga menghargai pencipta laman web ini yang memberi peluang kepada orang lain untuk berkarya. Namun, mereka hendaklah tegas dengan tidak memaparkan cerpen yang mengandungi masalah-masalah yang dinyatakan tadi. Saya tidak ingin memaparkan alamat laman web tersebut supaya pihak-pihak yang berkenaan tidak berasa tersinggung. Saya berharap kritikan saya dalam blog ini akan menyampaikan mesej secara tidak langsung kepada pihak tersebut.  

No comments:

Post a Comment

Pages