Thursday, March 17, 2011

Salahkah?

Pada 17 Mac 2011, saya telah menaiki bas dari Kolej Harun Aminurrashid ke kampus. Pada ketika tersebut, saya terjumpa dengan rakan sekelas saya dan kami berbual-bual sepanjang perjalanan tersebut. Setelah sampai ke kampus, saya telah bergerak untuk turun dari bas. Pada ketika tersebut, saya tersentuh bahagian belakang seorang pelajar perempuan secara tidak sengaja. Saya berharap anda dapat memahami bahagian yang saya maksudkan. Selepas itu, saya meminta maaf kepada pelajar perempuan tersebut. Namun, pelajar tersebut menjeling ke arah saya. Saya memang berasa pelik dengan tindakan pelajar tersebut. Dua orang pelajar perempuan yang turut memerhatikan keadaan tersebut juga berasa pelik dengan jelingan pelajar tersebut. Kemudian, saya menuruni bas tersebut dan terus berjalan dengan rakan sekelas saya. Saya ternampak pelajar perempuan tersebut berjalan di hadapan saya. Pelajar tersebut menoleh ke belakang dan masih menjeling ke arah saya. Saya turut berasa agak marah dengan jelingan pelajar tersebut. Hal ini demikian kerana, saya telah meminta maaf kerana tersentuh bahagian belakang pelajar tersebut secara tidak sengaja. Kemarahan pelajar tersebut adalah wajar sekiranya diri saya adalah seorang lelaki. Namun, kami berdua adalah perempuan dan saya berasa perkara tersebut bukanlah suatu isu yang besar sehingga pelajar tersebut berkata sesuatu kepada rakannya sambil menjeling ke arah saya. Tindakan pelajar tersebut juga tidak wajar kerana ia masih marah walaupun saya telah meminta maaf. Saya berharap anda dapat memahami keadaan tersebut dan dapat menilai sama ada saya bersalah atau tidak. Pada pendapat saya, kesalahan yang tidak disengajakan oleh seseorang hendaklah dimaafkan dengan hati yang terbuka.


No comments:

Post a Comment

Pages