Thursday, March 17, 2011

Kebenaran Penggunaan Singkatan

Pada 17 Mac 2011, saya telah menghadiri kelas Sosiolinguistik Melayu. Pada waktu tersebut, terdapat pembentangan kumpulan dalam kelas tersebut. Terdapat sesi soal jawab setelah satu kumpulan telah selesai menghabiskan pembentangan mereka. Terdapat banyak komen yang diberikan terhadap hasil pembentangan mereka. Pada ketika tersebut, saya mendapati bahawa salah seorang pembentang mengajukan soalan kepada pensyarah bagi menyelesaikan kekeliruannya. Ia mengajukan soalan mengenai kewajaran penggunaan singkatan. Pensyarah saya menjawab bahawa penggunaan singkatan memang dibenarkan terutamanya dalam pembentangan. Saya juga mendapati bahawa penggunaan singkatan dalam pembentangan memang wajar kerana pembentangan lebih menumpukan isi-isi yang penting sahaja dan perkataan-perkataan yang dipaparkan dalam skrin juga tidak seharusnya padat. Dengan demikian, penggunaan singkatan akan menyebabkan sesuatu paparan slaid tidak kelihatan terlalu padat. Sehubungan dengan itu, saya telah mendapat suatu pengetahuan baru mengenai kebenaran penggunaan singkatan dalam pembentangan. Hal ini demikian kerana, saya berpendapat bahawa singkatan langsung tidak boleh digunakan dalam pembentangan. Namun, saya telah mengubah persepsi saya pada hari ini. Pada masa yang sama, pensyarah saya juga menekankan bahawa singkatan yang memang tidak boleh difahami seperti cam tu, gi, mcm mne, ctu, cmne dan sebagainya adalah tidak dibenarkan. Saya agak tidak pasti penggunaan singkatan dalam situasi lain selain pembentangan kerana tumpuan saya terganggu ketika pensyarah menerangkannya. Hal ini demikian kerana, perbualan rakan di sebelah saya menyebabkan saya tidak dapat menguasai segala perkara yang diterangkan oleh pensyarah saya. Oleh itu, saya hanya menulis beberapa perkara yang sempat saya perolehi daripada penerangan tersebut dalam blog ini.

No comments:

Post a Comment

Pages