Thursday, March 17, 2011

Penggunaan Dialek

Pada 28 Februari 2011, saya telah menaiki bas dari Kolej Harun Aminurrashid ke kampus. Pada ketika tersebut, saya terdengar perbualan dua orang pelajar lelaki yang duduk di kerusi belakang bas. Pada ketika tersebut, saya telah berdiri berdekatan dengan mereka. Dengan demikian, saya dapat mendengar perbualan mereka. Ekoran itu, saya agak tertarik dengan penggunaan dialek dalam perbualan tersebut. Saya terdengar sebutan huruf ‘a’ pada akhir perkataan. Misalnya, sebutan perkataan ‘apa’ sangat berbeza daripada bunyi asal yang lazim saya dengar. Saya juga turut mendengar sebutan rakannya. Ia menyebut perkataan ‘apa’ sebagai ‘apέ’. Ekoran itu, saya mendapati bahawa pelajar lelaki tersebut mungkin berasal dari Perak. Hal ini demikian kerana, saya juga berasal dari Perak dan pernah mendengar perbualan rakan saya yang sering menyebut perkataan ‘apa’ sebagai ‘apέ'. Kemudian, saya teringin untuk mendengar perkataan tersebut dalam dialek yang lain. Ekoran itu, saya menyuruh rakan-rakan saya yang berasal dari Kelantan, Terengganu, Pahang dan Kedah menyebut perkataan tersebut dalam dialek mereka. Dengan demikian, saya mendapati bahawa sesuatu perkataan mempunyai sebutan yang berbeza mengikut negeri yang berlainan dan dikenali sebagai dialek. Saya juga turut mendapati bahawa penggunaan dialek dalam kalangan masyarakat dapat membantu mengenal pasti identiti seseorang.

No comments:

Post a Comment

Pages