Thursday, March 17, 2011

Manfaatkanlah Penggunaan Bahasa Halus

Pada 3 Mac 2011, saya telah duduk di kerusi yang terdapat di Proton City dan sedang menunggu kawan saya. Pada ketika tersebut, saya melihat sekumpulan pelajar perempuan sedang keluar dari kelas dan berjalan melintasi saya. Ekoran itu, saya terdengar perbualan salah seorang pelajar perempuan dari kumpulan tersebut. Ayat-ayat yang diucapkannya adalah seperti berikut:
“Aku nak kencing la. Korang pergi dulu la. Aku dah tak tahan ni. Aku nak pergi tandas jap.”
Sehubungan dengan itu, kita mendapati bahawa pelajar perempuan tersebut tidak menggunakan bahasa halus dalam situasi tersebut. Sebenarnya, pelajar tersebut boleh menggunakan perkataan ‘buang air kecil’ untuk mengantikan perkataan ‘kencing’ atau menggunakan ayat ‘aku nak pergi ke bilik air’. Saya menggunakan perkataan ‘nak’ bagi ‘hendak’ kerana perbualan tersebut tidak berlaku dalam situasi formal. Dengan demikian, ayat ‘aku nak pergi ke bilik air’ memberi makna tersirat bahawa ia hendak membuang air. Saya memang sering mendengar penggunaan perkataan ‘kencing’ dalam kalangan pelajar perempuan. Ekoran itu, satu perkara sering muncul dalam fikiran saya apabila terdengar perkataan tersebut dalam kalangan pelajar perempuan iaitu mereka tidak berasa segan menggunakan perkataan tersebut walaupun terdapat beberapa orang yang tidak dikenali di sebelah mereka. Saya akur bahawa mereka menggunakan perkataan tersebut dengan beranggapan bahawa orang yang berada di sekeliling adalah perempuan dan tidak perlu berasa segan menggunakannya. Namun, penggunaan perkataan tersebut akan menjadi tabiat sekiranya kerap digunakan dan mungkin seseorang perempuan mengucapkannya tanpa disedari ketika berada di khayalak lelaki. Dengan demikian, saya berpendapat bahawa penggunaan perkataan tersebut dalam kalangan pelajar perempuan tidak elok didengari oleh lelaki dan perkara tersebut akan mewujudkan keadaan yang tidak menyenangkan. Oleh itu, kita hendaklah memanfaatkan bahasa halus yang terdapat dalam bahasa Melayu.

No comments:

Post a Comment

Pages