Thursday, March 17, 2011

Laras Bahasa

Pada 5 Mac 2011, saya tidak mempunyai kelas pada hari tersebut. Dengan demikian, saya membuat keputusan untuk turun ke bawah untuk melihat berita pagi di TV3. Saya telah turun ke bawah untuk menonton siaran berita tersebut. Saya juga dapat melihat ramai pelajar yang datang untuk melihat siaran tersebut. Saya sempat menonton berita tersebut sehingga akhir. Perkara yang menarik minat saya dalam berita tersebut adalah penggunaan pelbagai laras bahasa seperti laras sukan, ekonomi dan sebagainya
Sebenarnya, laras bahasa merupakan ciri bahasa yang bersifat umum. Penggunaan bahasa yang berbeza-beza melahirkan laras. Penggunaan bahasa yang berbeza-beza berdasarkan situasi dan faktor lain mewujudkan kata-kata yanag tidak sama. Laras bahasa juga didefinisikan sebagai gaya dalam penggunaan sesuatu bahasa. Laras bahasa biasanya berubah-ubah mengikut situasi. Misalnya, terdapat pelbagai jenis laras bahasa yang digunakan dalam rancangan berita seperti laras sukan dan ekonomi. Ciri laras sukan yang digunakan ialah seperti finalti, separuh masa akhir, kad kuning, tendangan kencang, pukulan hebat dan sebagainya. Manakala laras ekonomi yang digunakan di dalam berita adalah seperti harga saham, pasaran, wang ringgit dan sebagainya. Sebenarnya, terdapat juga laras bahasa seperti sains, akademik, undang-undang, iklan, agama, media massa selain laras sukan dan ekonomi. Namun, saya sempat mengenal pasti laras bahasa sukan dan ekonomi dalam siaran berita tersebut.
Selain itu, saya turut mendapati bahawa gabungan penggunaan laras bahasa dalam rancangan berita dapat memberikan kesan positif terhadap keindahan bahasa dan keberkesanan komunikasi. Gabungan pelbagai laras bahasa juga dapat memberikan makna bagi gaya bahasa. Kaedah ini dapat menarik perhatian  para pembaca dan pendengar untuk terus memberikan tumpuan terhadap bahan yang dibaca atau didengarinya. Oleh itu, penggunaan laras bahasa memang penting dalan penulisan dan penuturan bagi menarik perhatian orang lain.

No comments:

Post a Comment

Pages